Hela den här avdelningen är en annons
carrots1

Avslöjat: Så mycket har näringen minskat i frukt och grönt

Du behöver äta fyra morötter för att få i dig lika mycket magnesium som en enda morot innehöll på 1940-talet.
Många frukter och grönsaker har minskat på näring, visar flera studier.

Kolla här vilka vitaminer som passar dig – slipp brist och prestera mer.
 

Vi behöver äta mer frukt och grönt än någonsin. Ekologiska odlingsmetoder utvecklas visserligen – men det moderna jordbruket bidrar fortfarande till att minska näringen i jorden och vegetabilierna. Forskare har kommit fram till att dagens frukter, bär och grönsaker innehåller mindre mängder av vitaminer och mineraler. Näringstappen är stora i vanliga livsmedel som broccoli, majs, vitkål och tomater.

 

Här är en sammanfattning av 3 stora studier:

 

1. Mindre kalcium och magnesium i frukt och grönt

Dietisten David Thomas har studerat näringsinnehållet i 27 sorters grönsaker och 17 sorters frukter mellan 1940 och 2002 i England. Kalciumhalten hade minskat med 46 procent i grönsaker och 16 procent i frukt medan magnesium minskat med 24 respektive 16 procent. Enligt Thomas behöver vi knapra i oss fyra morötter för att få i oss lika mycket magnesium som en morot gav 1940.

 

Källor: Svenska Dagbladet samt studier publicerade i Nutrition and health och Food Commission.

 

2. Moderna äpplen och jordgubbar innehöll mindre C-vitamin

Tyska forskare har undersökt innehållet av vitaminer och mineraler i frukt och grönsaker mellan 1985 och 1996. Äpplen innehöll hela 80 procent mindre C-vitamin. I broccoli hade innehållet av kalcium minskat med 68 procent, B-vitaminen folsyra med 52 procent och magnesium med 35 procent. I jordgubbar hittade forskarna 14 procent lägre halt kalcium och 67 procent mindre C-vitamin.

 

Källa: Foodwire.

 

3. Mer järn i frukt och grönsaker på 1950-talet

Forskare i Texas i USA har använt det amerikanska Jordbruksdepartementets databas för att studera hur näringsinnehållet i 43 vanliga frukter och grönsaker ändrats mellan 1950 och 1999. Halterna

hade minskat framför allt av kalcium, fosfor, järn, riboflavin (vitamin B12) och vitamin C. Forskningsledaren Donald Davis pekar på växtförädlingen som en orsak – att man odlar med fokus på storlek, växthastighet och motstånd mot insektsgift snarare än på näringsinnehåll.

 

Källa: Journal of the american college of nutrition.

 

Kolla här vilka vitaminer som passar dig – slipp brist och prestera mer.

Fakta

Därför behöver du magnesium

 

• Mineralen magnesium är viktig för människans ämnesomsättning. Den behövs bland annat för att producera protein, omsätta kalcium och för normal nerv- och muskelfunktion. Dessutom bidrar magnesium till att minska trötthet och utmattning.

 

• Magnesium finns framför allt i gröna grönsaker som spenat och brysselkål, men även i ärtor, bönor, fisk, kött och spannmål.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies