Hela den här avdelningen är en annons
man_fridge

Lista: Visste du det här om vitaminer?

C-vitamin skyddar dig mot miljögifter och B-vitaminer bryter ner fett i kroppen.
Här är 12 saker du kanske inte visste om vitaminer.

Kolla här vilket vitaminer som passar dig – slipp brist och prestera mer.
 

1. Äter du p-piller – se till att få i dig mycket vitamin C

Du som äter p-piller behöver extra C-vitamin, eftersom pillren ökar utsöndringen av vitaminen.

 

2. B-vitaminer bryter ner fett

B-vitaminer behövs för bland annat kroppens nerbrytning av fett och omsättningen av kolhydrater. De är också viktiga för immunförsvaret och nervsystemet samt för hud och muskler.

 

3. Unga kvinnor får i sig minst vitamin D

Vitamin D bildas i kroppen när vi är ute i solljus – men bara under några timmar per dag på sommarhalvåret då solen står tillräckligt högt. Våra D-vitamindepåer sjunker därför gradvis under vintern och brukar vara som lägst i februari och mars. Genomsnittssvensken får i sig för lite via maten: ungefär 7 mikrogram per dag. Rekommenderad dos är 10 mikrogram. Kvinnor under 30 år får i sig minst: 5,2 mikrogram, visar Livsmedelsverkets undersökning Riksmaten.

 

D-vitamin behövs bland annat för en stark benstomme och bra muskelfunktion.

 

4. Vitamin E viktig för hud och hår

”Skönhetsvitaminen” E är en antioxidant som är nödvändigt för hud och hår. E-vitamin skyddar de fleromättade fettsyrorna mot nedbrytning i vävnaderna.

 

5. A-vitamin behövs för synen

Vitamin A stärker immunförsvaret och behövs för att synen ska fungera normalt. Vitaminen bidrar också till maximal celltillväxt i huden.

 

6. Brist kan orsaka depression

Brist på B-vitaminer kan bidra till depressioner och illamående hos kvinnor som använder P-piller eller är gravida.

 

7. Skyddar knappast mot snuvan – men mot miljögifter

Stora doser C-vitamin motar bort förkylningen, brukar det heta. Men många kontrollerade studier och försök av olika forskare har visat att effekten är mycket mindre än vad man trott. Däremot skyddar C-vitamin kroppen effektivt mot miljögifter. Det gäller till exempel många tungmetaller, besprutningsgifter, tillsatser i maten (som nitrit) och luftföroreningar.

 

8. Mest vitaminer i raw food

Råa grönsaker innehåller mer näring än värmebehandlade eftersom vitaminer försvinner när grönsakerna värms upp. Så mycket som hälften av B- och C-vitaminerna kan dunsta i kokvattnet.

 

9. För lite A-vitamin kan ge fet och flammig hy

Brist på vitamin A kan orsaka oren och inflammerad hy och nedsatt motståndskraft mot inflammationer.

 

10. ”Vårpotatis” lakas ur på C-vitamin

Potatis innehåller förhållandevis lite C-vitamin, jämfört med ”C-vitaminbomber” som svarta vinbär och nypon – men eftersom vi äter relativt mycket potatis så räknas det som en god källa. Halten sjunker dock fram på vårkanten, eftersom C-vitamin inte lagras så bra.

 

11. Planerar du att bli gravid – ät extra folsyra

Folsyra (vitamin B9) behövs för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten. Om du har låga halter folat i blodet när du blir gravid löper du ökad risk att få barn med ryggmärgsbråck. Livsmedelsverket rekommenderar därför alla kvinnor som vill bli gravida, är gravida eller ammar att äta extra tillskott av folsyra.

 

12. C-vitamin för spänstig hud

C-vitamin ingår i kollagen i bindväven som behövs för hud, tänder, skelett och blodkärl. Att regelbundet få i sig C-vitamin är viktigt för att hålla huden i optimal trim.

 

Alla vitaminerna ovan finns i anpassade doser i kosttillskottet MittVal Kvinna som kompletterar kvinnokroppens behov av vitaminer. I produkten ingår även 10 viktiga mineraler – till exempel järn och kalcium. MittVal Kvinna passar även för kvinnor som vill bli gravida, är gravida eller ammar.

 

Kolla här vilket vitaminer som passar dig – slipp brist och prestera mer.

Varannan hade brist på D-vitamin


En studie med över 500 friska blodgivare i Göteborg visar att hälften inte hade tillräckligt med D-vitamin i blodet under vinterhalvåret, mellan november och april.

 

Studien från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet publicerades i tidskriften Endocrine i augusti 2015.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies