Hela den här avdelningen är en annons
foodveggie

Vegetarian? Detta ska du tänka på

Intresset för vegetarisk mat ökar. Men se upp. Risken finns att du inte får i dig de vitaminer och mineraler du behöver.

Kosttillskottet MittVal Vegetarian är anpassat för dig som äter vegetariskt. Läs mer här!
 

Var tionde svensk äter enbart vegetarisk kost, enligt en undersökning från Demoskop. Och allt fler kallar sig ”flexitarianer” – vilket innebär att man äter helt vegetariskt en eller några dagar i veckan. Var tredje svensk bekänner sig till den internationella trenden ”flexitarianism”, visar en Sifo-underökning.

 

Det finns stora hälsovinster med att äta grönt. Vegetarianer löper till exempel mindre risk att drabbas av en rad olika sjukdomar – som högt blodtryck och hjärtkärlsjukdom.

 

Men för att må bra som vegetarian är det viktigt att få i sig de vitaminer och mineraler som i huvudsak finns i den animaliska kosten. Det handlar framför allt om mineralerna järn, zink, jod, selen och kalcium – liksom vitaminerna B12 och B6.

 

Kosttillskottet MittVal Vegetarian har ett anpassat innehåll av dessa vitaminer och mineraler som vegetarisk kost ofta har låga halter av eller saknar helt.

 

Din guide – vitaminerna och mineralerna du kan sakna:

JÄRN – behövs för blodet. Kroppen har svårare att ta upp det järn som finns i vegetarisk mat än järnet i animalisk mat.

  • Finns: Främst i inälvs- och blodmat, även i kött, fisk och ägg samt vegetabiliska livsmedel som fullkornsprodukter och spenat.
  • Vid brist: Kan ge blodbrist (anemi), trötthet, blekhet.

 

ZINK – stärker hår, hud och naglar, och behövs bland annat för att sår ska läka normalt. Precis som järn är zink i vegetabilisk mat svårare för kroppen att ta upp.

  • Finns: I kött, fisk, fågel, inälvsmat, mejeriprodukter. Livsmedel från växtriket har ofta låg halt av zink.
  • Vid brist: Kan leda till att barn och unga växer långsammare. Kan ge sämre infektionsförsvar och hudbesvär som eksem, psoriasis, akne, mjäll samt håravfall.

 

JOD – behövs för kroppens ämnesomsättning och tillväxt.

  • Finns: Främst i saltvattensfisk, skaldjur och jodberikat salt. Även i mjölk, ägg, ost. Svensk jord är fattig på jod vilket innebär att vegetabilier ofta har låg halt.
  • Vid brist: Kan orsaka störningar i kroppens ämnesomsättning.

 

SELEN – skyddar cellerna mot oxidativ stress och är viktigt för immunförsvaret.

  • Finns: Främst i mat från djurriket – kött, fisk, mejeriprodukter och ägg – men även i baljväxter, bovete, nötter.
  • Vid brist: Risk för hjärt-, lever- och cirkulationssjukdomar som högt blodtryck och åderförkalkning.

 

KALCIUM – behövs för skelettet, tänderna, blodet och musklerna.

  • Finns: I mejeriprodukter, grönkål, broccoli, sesam- och solrosfrön, spannmål och färska grönsaker.
  • Vid brist: Urkalkning av skelettet och benskörhet.

 

B12 – viktigt för energiomsättning och nervsystemet.

  • Finns: Bara i animaliska livsmedel – främst i lever, skaldjur, ägg, kött och ost.
  • Vid brist: Trötthet, allmän svaghet, andnöd. Allvarliga fall kan leda till svår blodbrist (pernicös anemi) och nervskador.

 

B6 – behövs för nervernas och immunsystemets normala funktion.

  • Finns: I kött, fågel, korv och ägg. Även i potatis, frukt, bär och matbröd.
  • Vid brist: Retlighet, hudförändringar, blodbrist (anemi), ledsjukdomar, ödem och premenstruella kramper.

 

Kosttillskottet MittVal Vegetarian är anpassat för dig som äter vegetariskt. Läs mer här!

3 tips till dig som äter vegetariskt


1. Genom att äta C-vitamin till varje måltid fungerar upptaget av järn bättre.

 

2. Vegetarianer får ofta i sig mindre fett. Komplettera med nyttiga fetter som finns i till exempel nötter, frön, avokado, oliv- och rapsolja. Utesluter du fisk kan du få brist på viktiga omega-3-fettsyror. Omega 3 finns i linfrö-, soja- och rapsolja samt valnötter.

 

3. Baljväxter är bra näringskällor – rika på protein, vitaminer och mineraler. De smakar inte så mycket i sig men tar tacksamt upp kryddor och smaker. Kikärtor matchar till exempel fint i grytor med kokosmjölk, tomat, lime, vitlök, curry. Gör hummus – mixa kokta kikärtor, bönor eller linser med vitlök, olja, salt och till exempel spiskummin, chili.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies