Hela den här avdelningen är en annons
healthyfood

Vardagsknepen som gör stor skillnad – undvik den här maten

Vill du börja äta mer sunt, men vet inte var du ska börja?
Gör det enkelt. Här är maten du ska stryka från din lista – och få bättre hälsa.

Kolla här vilket kosttillskott som passar dig – slipp brist på vitaminer och orka mer.
 

Dietisterna Caroline Wilbois och Johanna Andersson, WA Dietistkompetens:

– Om du bara ska göra en sak: Undvik livsmedel som enbart ger energi och ingen näring – det vi brukar kalla tomma kalorier. De mest uppenbara är söta drycker som läsk, godis, fikabröd och andra sötsaker.

 

Att vi ska undvika dessa onyttigheter vet de allra flesta. Då är det lättare att glömma det ”dolda” sockret, betonar Caroline och Johanna:

– De vanligaste är sötad yoghurt, söta flingor, sött bröd, juice och annan söt dryck. Sådant många av oss äter och dricker varje dag, ofta flera gånger – till frukost, mellanmål, kvällsmål. Totalt kan det bli massor av socker.

– Tar du bort de här onödiga ”sockerbomberna” i din vardag har du kommit en god bit på vägen mot en bättre kost – och i förlängningen en bättre hälsa och sundare vikt.

 

Gör så här:

Ta bort: Sötat bröd – och bröd som bakats på enbart vetemjöl.

Tänk på att även mörkt bröd – och bröd som kallas ”grovt” – kan innehålla tillsatt socker. Kolla innehållsförteckningen – vissa bröd är lika söta som kanelbullar.

Bröd på enbart vetemjöl ger dig en mycket snabb blodsockerhöjning utan att bidra med så mycket näring.

Ät i stället: Bröd som bakats endast – eller till största delen – på fullkornsmjöl, och som inte är sötat.

 

Ta bort: Smaksatt yoghurt. Yoghurt är syrligt, så all yoghurt som smakar sött innehåller rejält med socker.

Ät i stället: Naturell yoghurt som du smaksätter själv med till exempel osötade bär, nötter, rivet äpple, skivad banan. Tips: Häll lite vaniljpulver (svart pulver från vaniljstången, finns att köpa färdigt i burk) i yoghurten som du förvarar i en flaska/burk med lock. Skaka om. Låt stå över natten så att smaken ”sätter sig”. På morgonen har du en god, sockerfri vaniljyoghurt!

 

Ta bort: Söta flingor.

Ät i stället: Müsli utan tillsatt socker. Gör gärna egen. Blanda havregryn, frön som solrosfrön, chiafrön och nötter efter smak, krydda med till exempel kanel, kardemumma – ringla i lite olja och rosta i ugnen.

 

Ta bort: Juice och annan dryck som smakar sött.

Drick i stället: Vatten. Ren, färskpressad juice innehåller visserligen näring – vitaminer och mineraler – men du häller samtidigt i dig massor av fruktsocker. Bättre att äta frukten som den är, med nyttiga fibrer. Drick färskpressad juice ibland i ett snapsglas eller ett barnglas – som en extra guldkant. Säg nej till all annan sötad dryck – även om de marknadsförs som nyttiga.

 

Vad är då viktigast att äta mer av?

– Grönsaker, fisk och fullkorn. Byt oftare ut mättat fett som smör och grädde mot omättat fett som finns i olja, nötter, avokado, fet fisk, majonnäs.

– Tänk Medelhavet – ringla olja över brödet i stället för att bre på smör. Eller mosa avokado. Lägg på en skiva lax. Minska också på processat kött som skinka, bacon, korv. Lägg kalkon i stället för skinka på mackan.

– Vad vi äter är en vanesak. Lyckas vi bryta en vana och välja något mer hälsosamt blir det oftast godare, dessutom.

 

Kolla här vilket kosttillskott som passar dig – slipp brist på vitaminer och orka mer.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies