Hela den här avdelningen är en annons
couple_workout

Topp-10-vitaminerna du behöver för att orka prestera

Tränar du hårt? Här är de viktigaste vitaminerna och mineralerna du behöver för att få ut max av din träning.

Kosttillskottet MittVal Sport innehåller samtliga vitaminer och mineraler ovan. Läs mer och beställ produkten här.
 

Som motionär eller idrottare har du ett ökat behov av näring – eftersom din ämnesomsättning stiger när du tränar. Tränar du intensivt bör du till exempel fördubbla ditt intag av järn.

 

Vissa vitaminer och mineraler hjälper till att minska trötthet och utmattning – medan andra motverkar slitage på musklerna. Även om du äter allsidigt kan det vara svårt att få i sig all näring du behöver genom kosten. Många livsmedel är helt enkelt inte tillräckligt näringstäta – bland annat på grund av att konstgödsling och andra moderna jordbrukstekniker har utarmat åkerjordarna.

 

För att vara på den säkra sidan kompletterar många med kosttillskott. Behovet av tillskott är individuellt och beror på faktorer som ålder, kön, livsstil och hur tufft och ofta du tränar. Ju mer du svettas desto mer brukar behovet av extra mineraler och vitaminer öka. Till exempel får uthållighetsidrottare lätt brist på magnesium när de kör långa pass i värme – något som kan leda till muskelkramp och träningsvärk.

 

Kosttillskottet MittVal Sport är anpassat för män och kvinnor som tränar regelbundet – oavsett om man är en vanlig motionär eller tränar på elitnivå.

 

Vitaminer och mineraler – topp 10 för dig som tränar

1. B-vitaminer. Centrala för bland annat energiomsättningen och muskeluppbyggnaden. Många idrottare har nytta av extra B-vitaminer eftersom dessa kan öka energiproduktionen. Aktiva personer behöver större mängder B-vitaminer än de som sitter mer stilla.

 

2. Magnesium. Bidrar till normal energiomsättning och att nervsystemet samt musklerna fungerar som de ska. Dessutom kan magnesium hjälpa till att minska trötthet och utmattning.

 

3. Järn. Nödvändigt för blodets syretransporter. Stimulerar immunförsvaret. Under träning ökar förlusterna av järn i urin och svett, och en del idrottare drabbas därför av järnbrist. En brist som är vanligast bland kvinnliga idrottare och uthållighetsidrottare.

 

4. Zink. För att du ska kunna upprätthålla fettförbränningen och muskeltillväxten under hård träning kan du behöva extra tillskott av zink.

 

5 och 6. C-vitamin och E-vitamin. Innehåller antioxidanter som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress, som är en kemisk obalans i kroppen. Denna obalans innebär att man har för mycket skadliga former av syre – främst fria syreradikaler – och för lite antioxidanter som skyddar mot det skadliga syret. Tillståndet kan leda till minskad ork och sämre hälsa. Under intensiva träningsperioder kan C-vitamin även bidra till att immunförsvaret fungerar normalt.

 

7, 8 och 9. Koppar, selen och mangan. Mineraler rika på antioxidanter som hjälper musklerna att återhämta sig.

 

10. D-vitamin. Hjälper bland annat kroppen att ta upp kalcium, vilket behövs för normal skelettutveckling. Även viktigt för musklerna. Vår främsta D-vitaminkälla är solen. Under vintern behöver därför många extra D-vitamin, oavsett om man tränar eller inte.

 

Kosttillskottet MittVal Sport innehåller samtliga vitaminer och mineraler ovan. Läs mer och beställ produkten här.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies