Hela den här avdelningen är en annons
726x340mittval_lekandebarn

Ska du äta extra D-vitamin i höst? Det är lika viktigt att ditt barn gör det!

Barn behöver lika mycket D-vitamin som vuxna.
Men det kan vara svårt för barn att få i sig den rekommenderade dosen via kosten.
Här är ett tillskott anpassat för barn – med vitamin D och ytterligare 20 viktiga näringsämnen.

Läs mer: MittVal BARN är en god och sockerfri tuggtablett för barn, och är proppad med vitaminer och mineraler.

 

Barn kan i perioder äta dåligt eller ensidigt. Är du osäker på om ditt barn får i sig alla nödvändiga mineraler och vitaminer kan du komplettera med ett allsidigt kosttillskott, anpassat till rekommenderade intag för barn.

 

Mitt Val Barn är ett kosttillskott för barn mellan 4 och 12 år. Tuggtabletten – som smakar gott av frukt – innehåller 9 mineraler och 12 vitaminer; däribland det viktiga näringsämnet vitamin D som barn måste få i sig för att hålla sig friska och utveckla ett normalt skelett.

 

Det gäller inte minst barn i Norden. På våra breddgrader står solen för lågt under vinterhalvåret för att D-vitamin ska kunna bildas i huden. Det är bara under sommarmånaderna som solen står så högt att vi kan bilda vitaminen i huden.

 

Brist kan ge värk och diffusa smärtor

Vitamin D bidrar till immunsystemets normala funktion och behövs bland annat för vår benstomme och muskelfunktion. Brist på D-vitamin kan visa sig som allmän svaghet i musklerna, värk i skuldror, överarmar, höfter och lår samt diffusa smärtor.

Enligt Livsmedelsverket bör barn i alla åldrar få i sig minst 10 mikrogram D-vitamin per dag. Det är samma rekommendation som för vuxna. Äldre över 75 år och vuxna som får lite eller ingen solexponering bör öka intaget till 20 mikrogram.

 

350 gram fisk ger dagsbehovet

D-vitamin finns framför allt i fet fisk och i ägg (gulan). Mindre mängder får vi via kött, vissa svampsorter samt D-vitaminberikade mejeriprodukter.

Här är fiskar som innehåller mycket D-vitamin: Lax, abborre, gös, böckling, inlagd sill, sardiner, , öring och makrill.

Vi måste äta stora mängder av maten med D-vitamin för att få i oss hela dagsbehovet av vitaminen. Här är några exempel:

  • 5 ägg
  • eller 125 g lax
  • eller 5 dl lättmjölk
  • eller 100 gram margarin

 

Bättre ge tillskott om man är osäker

Att få i sig tillräcklig mängd D-vitamin genom kosten kan vara svårt – särskilt för små barn. Barnavårdscentralerna delar därför ut gratis D-droppar till i första hand barn upp till 2 år. Men enligt Livsmedelsverket behöver vissa barn fortsätta äta extra D-vitamin. Det gäller framför allt barn som har mörk hudfärg, barn som inte exponeras tillräckligt för sol, barn som inte får berikade mejeriprodukter och barn som inte regelbundet äter fisk.

Är man osäker på om ens barn behöver extra D-vitamin eller inte – ja, då är det bättre att ge ett tillskott än att låta bli, är Livsmedelsverkets råd.

I Finland rekommenderar myndigheterna alla barn tillskott på 10 mikrogram D-vitamin per dag upp till 18 års ålder.

 

Ta tabletten i samband med måltid

Mitt Val Barn – för barn 4–12 år – är en sockerfri tuggtablett som täcker upp för barnets behov av D-vitamin samt ytterligare 11 vitaminer och 9 mineraler.

Barnen bör tugga i sig tabletten i samband med en måltid – eftersom de fettlösliga vitaminerna då lättare löses upp och tas upp av kroppen.

 

Läs mer: MittVal BARN är en god och sockerfri tuggtablett för barn, och är proppad med vitaminer och mineraler.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies