Hela den här avdelningen är en annons
preggo

Planerar du att bli gravid? Detta ska du äta extra av

Alla kvinnor som vill bli gravida bör äta extra folsyra. Det är viktigt att börja redan en månad innan man blir med barn.
Låga halter folsyra i blodet ökar nämligen risken för ryggmärgsbråck hos barnet. Även risken för missfall ökar.

Planerar du att bli gravid, väntar du barn eller ammar? TillVal Folsyra är ett kosttillskott där varje tablett innehåller 500 mikrogram folsyra.
 

De flesta kvinnor får i sig för lite folsyra via kosten.Rekommenderat intag för kvinnor som kan tänka sig att bli gravida är 400 mikrogram per dag. Väntar man barn eller ammar är den rekommenderade dosen 500 mikrogram.

 

Men att få i sig så mycket genom maten är svårt. Svenska kvinnor äter normalt en kost som innehåller omkring 250 mikrogram folsyra om dagen. Folsyra – som också kallas folat – är ett B-vitamin som behövs för att bilda nya celler och röda blodkroppar, och som bidrar till vävnadstillväxten hos gravida.

 

Under de första veckorna efter befruktningen bildas det tidiga anlaget till centrala nervsystemet (neuralröret) hos fostret. Folsyra spelar en viktig roll för att neuralröret ska utvecklas normalt. Om mamman har låga halter folsyra i blodet före och under de första veckorna i graviditeten ökar risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Även risken att få missfall ökar. Flera studier visar att kosttillskott med folsyra kan minska risken för ryggmärgsbråck.

 

• När ska jag börja äta extra folsyra?
För att få effekt bör man börja cirka en månad före befruktningen, enligt Livsmedelsverket. Eftersom många graviditeter är oplanerade rekommenderas alla som kan tänkas bli gravida att ta tillskott av folsyra.
Efter graviditetsvecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Däremot är det viktigt att få i sig tillräckligt med folsyra under hela graviditeten och under amningen. Det behövs för fostrets utveckling och mammans blodbildning.

 

• Var hittar jag folsyra i maten?
I mörkgröna bladgrönsaker som spenat, brysselkål och broccoli samt i lever, fullkornsprodukter och torkade bönor, kikärter, linser, frukt och bär.

 

Planerar du att bli gravid, väntar du barn eller ammar? TillVal Folsyra är ett kosttillskott där varje tablett innehåller 500 mikrogram folsyra.

Hur mycket folsyra bör jag få i mig?
Rekommenderat dagligt intag:
• Ungdomar över 14 och vuxna, 300 mikrogram.
• Kvinnor i fertil ålder, 400 mikrogram.
• Gravida och ammande, 500 mikrogram.

Källa: Livsmedelsverket.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies