Hela den här avdelningen är en annons
hellner_running2

Löpskola: Bli bättre – klara loppet lysande

Marcus Hellner, 30, är en av Sveriges främsta längdskidåkare med bland annat tre OS-guld i prisskåpet. I hans vardag ingår mycket löpträning. Här ger han sina bästa råd till dig som vill löpträna inför ett lopp – och gå i mål som en vinnare.

MittVal Sport är anpassat för alla som tränar, läs mer och beställ här!
 

1. Börja träna i tid

Starta din träning i god tid inför loppet – helst en månad före eller mer. Då kan du börja lugnt och öka stegvis – så att du inte går ut för hårt och riskerar att skada dig.

 

2. Sätt ett tydligt mål

Formulera ett konkret och personligt mål som motiverar och inspirerar dig. Kanske vill du klara loppet på en viss tid, springa snabbare än en kollega, nå en viss placering eller ha en viss känsla under loppet. Med ett mål som sporre blir det roligare och lättare att genomföra träningen. Och du kan bli en vinnare – även om du inte springer snabbast av alla.

 

3. Variera pulsen

Variera din träning från första veckan. Spring lugnt och längre ibland – och intervaller ibland där du varvar mellan ett högre tempo och vila.

 

4. Ät nyttigt och tillräckligt

Ät mat på bra råvaror. Ät också varierat och tillräckligt mycket så att du orkar med träningen och så att kroppen får återhämta sig mellan passen.

Är du osäker på om du får i dig alla vitaminer och mineraler du behöver – komplettera med kosttillskottet MittVal Sport som är anpassat för den som tränar regelbundet.

 

5. Träna tillsammans

Skaffa gärna en träningskompis. Träningen blir roligare, och den blir av. Man får en ökad positiv press på sig själv.

 

6. Ha en plan för tuffaste sträckan

Under ett lopp får du alltid en dipp då det blir riktigt jobbigt. Kanske kommer den i mitten av loppet då du börjar bli trött men det ändå är långt till målet. Ha en plan för hur du ska hantera svackan. Fokusera på annat än att du känner dig trött. Koncentrera dig på löptekniken till exempel – som steglängden, eller att slappna av i axlarna. Det är svårt att ”tänka bort” negativa tankar när man väl släppt in dem – så det gäller att fokusera på andra, mer positiva tankar.

 

7. Drick ordentligt

Se till att få i dig tillräckligt med vätska före, och fyll på under loppet. Tänk också på att saltbrist kan göra dig trött och sänka din prestationsförmåga.

 

MittVal Sport är anpassat för alla som tränar, läs mer och beställ här!

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies