Hela den här avdelningen är en annons
726x340mittval_ravaror

Lista: Kolla vilka råvaror som är i säsong just nu

Vi blir allt mer medvetna om vad vi stoppar i oss. Maten ska vara nyttig och näringsrik – men också gärna närproducerad. Hur vet vi då vilken mat som lever upp till dessa krav?

Kolla här vilka vitaminer som passar dig – slipp brist i höst och prestera mer.

 

Vi svenskar blir mer positiva till den närodlade och lokalproducerade maten – alltså mat som har växt och producerats i trakten. Två av tre svenskar betalar gärna mer för svenska råvaror – och sex av tio köper närproducerade råvaror så ofta de kan, enligt en undersökning från Jordbruksverket.

 

Egentligen finns det ingen allmän definition av vad närodlat innebär. Vad som är ”nära” är oftast upp till producenten – men här i Sverige menar vi vanligen lokalt eller regionalt. Bondens egen marknad – som finns på drygt 20 ställen runtom i Sverige – är en förening som bidragit starkt till att öka intresset för närproducerad mat. Där använder man regeln att maten ska komma från ett område inom en radie på 25 mil.

 

Att äta mat som är närodlad och lokalproducerad innebär att äta efter säsong. Det är inga problem att hitta grönsaker, frukt och bär i mataffären som inte alls har säsong i Sverige just nu– men då har råvarorna odlats på en annan plats. Det innebär en längre resa för att de ska finnas i hyllan i butiken på hörnet där du bor. Att äta efter säsong betyder inte bara att din mat är fräschare och smakar mer – det är också ett medvetet klimatval.

 

Nu är hösten här och en ny säsong med härlig mat.

Kolla här vilka svenska råvaror som har säsong just nu. Ät och njut!

 

Frukt och bär: Nektarin, persika, plommon, päron, melon, äpple, citron, fikon, björnbär.

Grönsaker: Spenat, squash, tomat, vitkål, rödbeta, isbergssallad, ruccola, savoykål, majs, morötter, paprika, persilja, kronärtskocka, gurka, grönkål, dill, gräslök, broccoli, jordärtskocka, blomkål, brysselkål, brytbönor, potatis, purjolök, palsternacka, blekselleri, bondbönor, fänkål, gul och röd lök.

Fisk: Abborre, strömming, krabba, gös.

Kött: Älg, and, lamm, rådjur, vildsvin.

 

Är du orolig för att du inte får i dig tillräckligt med vitaminer och mineraler? Då kan du komplettera med ett kosttillskott i höst. Läs mer här.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies