Hela den här avdelningen är en annons
veget

Äter du mindre kött och mjölk? Här är kosttillskottet som täcker upp

Allt fler svenskar säger nej till komjölk och rött kött.
Skälen är i huvudsak två: Vi vill få bättre hälsa – och vi tänker på klimatet.
Här är kosttillskottet du kan behöva som komplement.

Läs mer: MittVal VEGETARIAN innehåller vitaminer och mineraler som vegetarisk kost ofta har låga halter av eller saknar helt.
 

Vår mat orsakar ungefär en fjärdedel av de globala utsläppen av växthusgaser. Nötkött och mjölkprodukter står för cirka hälften av dessa. Många svenskar har därför dragit ner på sin konsumtion av kött. Var tredje svensk kallar sig ”flexitarian” – vilket innebär att man inte äter kött några dagar i veckan.

 

Vi dricker också betydligt mindre mjölk. Konsumtionen har minskat med drygt 30 procent sedan 1980, enligt Arla. I dag finns flera alternativ: Mjölk på nötter – som mandelmjölk och hasselnötsmjölk – samt produkter gjorda på havre eller soja som ersätter till exempel grädde, mjölk och yoghurt.

 

Rött kött har även kopplats ihop med olika hälsolarm. Bland annat rekommenderar Livsmedelsverket att vi ska äta mindre rött kött och chark – inte mer än 500 gram i veckan. WHO slog fast förra året att charkuteriprodukter ”troligen orsakar cancer”. Det är första gången som ett livsmedel listas som cancerframkallande av WHO – vid sidan av ämnen som arsenik och rökning. Men kött och mjölk är också viktiga näringskällor i vår kost.

 

För att täcka upp för näringsämnena i maten från djurriket är det några livsmedel som är särskilt viktiga att äta mycket av, enligt Livsmedelsverket:

  • Baljväxter (som bönor, ärter, linser, sojaprodukter)
  • Fullkornsprodukter (som råris, fullkornsbröd).
  • Grönsaker, rotfrukter, frukt och bär
  • Rapsolja

 

Du kan också komplettera med ett kosttillskott – om du vill vara säker på att du får i dig alla näringsämnen du behöver. MittVal Vegetarian är ett unikt kosttillskott med ett anpassat innehåll av de vitaminer och mineraler som vegetarisk kost ofta har låga halter av – eller saknar helt.

 

Kosttillskottet innehåller zink, jod, selen och järn – livsviktiga mineraler som kan vara svåra att få i sig om man minskar på animaliska livsmedel – samt kalcium som finns i mjölkprodukter. I kosttillskottet ingår också de B-vitaminer veganer och vegetarianer kan få brist på.

 

Läs mer: MittVal VEGETARIAN innehåller vitaminer och mineraler som vegetarisk kost ofta har låga halter av eller saknar helt.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies