Hela den här avdelningen är en annons
mittval_stillasittande

Nya rön: Stillasittande är farligt – även om vi tränar regelbundet

Balansen mellan träning och vila kan vara svår.
Men om du sitter stilla för mycket så är det skadligt – även om du tränar flera gånger i veckan.

Kolla här vilka vitaminer som passar dig – slipp brist i höst och prestera mer.

 

Att få sitta hemma i soffan efter en lång dag på jobbet är en stund som många längtar efter – trots att man kanske har suttit mest hela arbetsdagen. Om du sedan styrketränar på gymmet eller springer i löpspåret för att ”väga upp” alla timmar av stillasittande – det spelar faktiskt ingen roll.

 

Enligt en ny studie, publicerad i Annals of Internal Medicine, är för mycket stillasittande negativt för hälsan trots att vi tränar regelbundet. För en person som sitter majoriteten av dygnets alla vakna timmar så ska nämligen risken för att få hjärtkärlsjukdomar och typ 2-diabetes öka markant.

 

Musklerna är stilla för länge

Fysisk passivitet är när vi inte tränar – medan muskulär passivitet är när våra muskler är stilla för länge. Om du tränar flera gånger i veckan men ändå sitter hela arbetsdagen, och sedan sitter i soffan eller framför datorn större delen av kvällen, så kompenserar inte träningens effekter alla timmar av stillasittande.

Musklerna har varit passiva alldeles för länge.

 

Stillasittande ökar risken för cancer

Flera vetenskapliga publikationer – med flera miljoner deltagare – har kommit fram till att för mycket stillasittande ökar risken för cancer i livmodern och tjocktarmen – även om man tränar. Enligt en rapport, som publicerades i Journal of the Nation Cancer Institute, kan detta bero på att allt stillasittande påverkar halterna av vissa vitaminer, hormoner och inflammationsämnen som bidrar till cancer.

 

Enkla val gör skillnad

Det finns en hel del små val att göra i vardagen för att bryta stillasittandet. Välj till exempel att stå och jobba en timme om dagen, ta trapporna i stället för hissen och gå en kort promenad på lunchen. Enkla och effektiva sätt att få vardagsmotion!

 

Kolla här vilka vitaminer som passar dig – slipp brist i höst och prestera mer.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies