Hela den här avdelningen är en annons
baconegg

Äter du enligt LCHF? Då kan du behöva det här som tillskott

Var fjärde svensk har provat LCHF.
Men en ensidig LCHF-kost kan leda till näringsbrist.
Här är de viktigaste näringsämnena som du kan gå miste om.

Följer du en lågkolhydratdiet? MittVal Kvinna och MittVal Man kompletterar kvinnokroppens respektive manskroppens behov av mineraler, vitaminer och antioxidanter – och innehåller de näringsämnen du kan få brist på.
 

Populära metoden LCHF (low carb high fat) har testats av var fjärde svensk, enligt nationella undersökningar. Dieten har hjälpt massor av svenskar att gå ner i vikt, bli av med sitt sötsug och därmed få en bättre hälsa. LCHF går ut på att äta minimalt med kolhydrater, rikligt med protein – och så mycket fett du behöver för att bli mätt.

 

Det finns olika tolkningar av LCHF. Men den som är ”bokstavstrogen” tar bort allt socker och all frukt samt grönsaker som växer under jord, som morötter och rödbetor (dessa innehåller mer kolhydrater än ovan-jord-grönsaker). Man äter inte heller något spannmål – inte ens fullkornsprodukter som råris eller osötat grovt bröd.

 

GI-metoden handlar också om att minska på kolhydraterna – med betoning på de ”snabba” kolhydraterna som finns i framför allt socker och vitt mjöl. Fullkornsprodukter, frukt, bär och alla grönsaker är tillåtna. Även Stenålderskosten – som också kallas Paleokost – går ut på att ta bort kolhydrater i form av socker och spannmål.

 

5:2-metoden är en annan diet som blivit populär på senare år. Den handlar om att äta minimalt – korttidsfasta – två dagar i veckan, och resten av veckan äta som vanligt. Många kombinerar 5:2-metoden med en LCHF-inspirerad kost – för att få ett stabilt blodsocker och minska sötsuget.

 

Oavsett om du försöker gå ner i vikt eller väljer en diet av andra skäl är det viktigt att kroppen får i sig alla näringsämnen den behöver. Även om du äter sunt och mår bra av dieten kan du behöva komplettera med kosttillskott.

 

Här är de näringsämnen som du kan få brist på om du drastiskt drar ner på naturliga kolhydrater som säd, ris och fullkorn, frukt och grönsaker:

 

  • Fytonäringsämnen, antioxidanter
    Finns i många färgstarka frukter, grönsaker och rotfrukter samt i sojabönor och säd. Dessa växtbaserade ämnen har stor betydelse för hälsan – bland annat på grund av deras antioxidativa effekter. Äter du en strikt LCHF-kost utan spannmål och frukt – och med ett begränsat intag av grönsaker och bär – kan det vara värdefullt att komplettera med kosttillskott som tillför extra antioxidanter. Tänk på:Tänk på: Ät rikligt av de grönsaker som ingår i dieten! För LCHF: Grönsaker som växer ovan jord som broccoli, spenat och kål. Fastna inte i en ensidig kost med nästan bara kött och fett.
  • C-vitamin
    Behövs för ett väl fungerande immunförsvar och gynnar upptaget av olika mineraler, som järn. Cirka 90 procent av vårt intag av C-vitamin kommer från frukt, bär och grönsaker. Tar du bort all frukt och drar ner på bär och grönsaker kan det vara bra med tillskott av C-vitamin.
    Tänk på: Kroppen kan inte producera C-vitamin, utan vi måste tillföra det via kosten varje dag.
  • Folsyra
    B-vitamin som är viktig för blodbildningen och celldelningen. Finns framför allt i bladgrönsaker och fullkornsprodukter, frukt och bär.
    Tänk på: Mat som innehåller folsyra är värmekänslig. Folsyra kan dunsta vid långkok och varmhållning.
  • Magnesium
    Dietmat som innehåller en stor andel fett och protein kan påverka upptaget av magnesium negativt. Magnesium fyller många viktiga funktioner i kroppen. För låga nivåer av mineralen kan bland annat leda till muskelkramper, stelhet och trötthet.
    Tänk på: Magnesiumbrist kan på sikt ge kalciumbrist eftersom kroppen behöver magnesium för att kunna ta upp kalcium.

 

Vilken metod passar dig? Kolla hur de 5 populäraste dieterna ser på kolhydrater och fett

 

LCHF 
• Går ut på: Att minimera kolhydraterna och äta mer proteiner och mer fett. Syftet är att ge lägre och stabilare blodsocker samt lägre insulinvärden.
• Undvik: En riktlinje är att undvika livsmedel med mer än 5 procent kolhydrater. Allt socker går bort, alla spannmål plus frukt samt grönsaker under jord.
• Ät: Kött, fisk, skaldjur, ägg, naturliga fetter som smör och olivolja, feta såser, nötter och grönsaker som växer ovan jord.
• Kolhydrater? Ju mindre desto bättre.
• Fettfilosofi: Mättat fett från djurriket och omättat från växtriket är lika bra. Ät så mycket fett du behöver för att bli mätt.

 

Stenålderskost/Paleokost 
• Går ut på: Att äta som vi gjorde när vi jagade och samlade – tidsepoken före jordbruket.
• Undvik: Socker, spannmål, mjölkprodukter och all processad mat.
• Ät: Magert kött (gärna vilt), ägg, grönsaker, rotfrukter, fisk, skaldjur, kyckling, inälvsmat, nötter, frukt, bär.
• Kolhydrater? Ja, om de är naturliga.
• Fettfilosofi: Fettet ska komma från kallpressade oljor som oliv- och kokosolja samt kött.

 

GI-metoden
• Går ut på: Att äta regelbundet och nyttigt för att balansera blocksockret och insulinproduktionen.
• Undvik: Socker, vitt mjöl, vitt ris, vit pasta, potatis i stora mängder.
• Ät: Hälsosam mat på rena råvaror.
• Kolhydrater? Ja, om de är nyttiga – som fullkornsprodukter, frukt och bär.
• Fettfilosofi: Välj hellre enkel- och fleromättade fetter från växtriket och fisk. Var sparsam med mättade fetter från djurriket.

 

5:2-metoden
• Går ut på: Att äta ytterst lite två dagar i veckan – och resten av veckan äta som vanligt. Kvinnor ska äta 500 kcal och män 600 kcal på äta-lite-dagarna, vilket är ungefär en fjärdedel av vad vi anses behöva. Syftet är att minska på kalorierna totalt och därmed gå ner i vikt.
• Undvik: Inga förbud.
• Ät: Det är viktigt att äta hälsosamma, mättande kalorier de dagar man äter lite, som grönsaker och proteinrika livsmedel.
• Kolhydrater? Inga förbud.
• Fettfilosofi: Ingen uttalad.

 

Medelhavskosten
• Går ut på: Äta varierat av en kost inspirerad av den klassiska matkulturen runt Medelhavet.
• Undvik: Animaliskt fett, socker och processad mat samt rött kött.
• Ät: Grönsaker, bönor, frukt och bär, fisk och skaldjur, nötter, frön, oliv- och rapsolja, ostar, pasta. Kött i begränsad mängd. Ett litet glas vin om dagen uppmuntras.
• Kolhydrater? Helt ok i form av bröd, ris, pasta.
• Fettfilosofi: Ät generöst av olivolja, nötter, fet fisk.

 

Följer du en lågkolhydratdiet? MittVal Kvinna och MittVal Man kompletterar kvinnokroppens respektive manskroppens behov av mineraler, vitaminer och antioxidanter – och innehåller de näringsämnen du kan få brist på.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies