Hela den här avdelningen är en annons
726x340mittval_running

7 saker att ha koll på innan du börjar löpträna

Funderar du på att ge dig ut i löpspåret för första gången?
Här kommer några viktiga saker att tänka på innan du snörar på dig skorna för premiärturen.

Kolla här vilka vitaminer som passar dig – slipp brist i höst och prestera mer.

 

  1. Tekniken

Löpning kan slita på kroppen. Att belasta knän, ben och fötter fel är något som är lätt att undvika genom att lära sig rätt löpteknik. Prata med en erfaren löpare, en instruktör på gymmet eller läs på bloggar eller hemsidor – ett enkelt sätt att undvika skador i framtiden.

 

  1. Återfukta inifrån

Det är livsviktigt att dricka vatten, att hålla dig återfuktad inifrån under hela dagen är a och o. Ett vanligt misstag är att hälla i sig flera glas vatten före en löptur – då riskerar du att bli illamående och få kramp medan du springer. Drick i stället vatten kontinuerligt under dagen.

 

  1. Annan träning

För att bli en bra löpare krävs en hel del styrka – inte bara i benen. Stabilitet i bålen är en av grundstenarna för att orka både längre sträckor och snabbare intervallträning. Glöm inte bort resten av kroppen – varje muskel spelar roll.

 

  1. Hitta din motivation

Ibland är inte suget efter att ge sig ut i spåret på topp, då gäller det att hitta motivationen. Vad motiverar dig? En riktigt bra spellista på telefonen, en god middag efter löpningen eller en belöning i form av en ny träningströja?

Oavsett vad – motivation är väldigt viktig för att springturen ska bli av och bli en så positiv upplevelse som möjligt.

 

  1. Variation i spåret

Det finns alltid en risk att tröttna på träningen, oavsett vad du faktiskt gör. Då gäller det att variera träningsform, miljö och övningar. Testa ett annat sorts underlag eller hitta en annan plats att springa på – det kan göra underverk bara att byta miljö. Varva också lugn jogging med intervallträning.

 

  1. Håll koll på utrustningen

Rätt skor är verkligen ett måste för att löpsteget ska bli så bra som möjligt och att belastningen minskar för knän och höfter. Det finns olika sätt att ta reda på vilken sko som passar dig bäst, prata med någon som jobbar med löparskor så du hittar rätt.

 

  1. Vila

Oavsett hur roligt du tycker att det är att springa och träna så behöver din kropp återhämta sig mellan passen. Om du inte vilar så ökar risken för att du drar på dig skador och träningen blir aldrig så bra som den kan bli med muskler som inte har fått vila.

 

Kolla här vilka vitaminer som passar dig – slipp brist i höst och prestera mer.

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies