Hela den här avdelningen är en annons

Unik motor på väg tillbaka

Mazda fortsätter att leda utvecklingen.
En favorit i repris kan vara på väg tillbaka.
Förbered dig på den populära Wankelmotorns comeback!

Läs mer om den banbrytande SKYACTIV-tekniken här.
 

För fyra år sedan slutade Mazda att tillverka bilar med den så kallade Wankelmotorn (en rotationskolvmotor) som är en teknik som började utvecklas redan 1953 av den tyske ingenjören Felix Wankel.

 

I en vanlig kolvmotor går kolven upp och ner, men i en Wankelmotor bygger tekniken på att förbränningen får en trekantig kolv att rotera i ett ovalt utrymme och på så vis skapa kraft. Den kännetecknas av en liten volym, höga varv och mjuk gång.

 

Men det var först när Mazda förfinade tekniken på 1960-talet som det gick att börja massproducera bilar med dessa motorer.

– På grund av att rotorn rör sig så snabbt i sitt utrymme är den här typen av motor svår att få riktigt tät. De första Wankelmotorerna fick därför en ganska kort livslängd. Men Mazda gav aldrig upp och till slut lyckades vi bemästra tekniken, vilket resulterade i bilen Cosmo Sport som började säljas 1967, berättar Johan Lagerström, produktchef på Mazda Sverige.

 

Mazda Cosmo Sport blev en kultbil i hela världen och en rad modeller fick efter det en rotationsmotor. Ett av företagets stoltaste ögonblick var 1991 när de vann racertävlingen Le Mans med en Mazda 787B med rotationsmotor. Det är den första och hittills enda gången som en bil med den typen av motor har vunnit det klassiska loppet.

 

– Wankelmotorns fördelar är att den är väldigt lätt, vibrationsfri och varvvillig. Du måste varva riktigt mycket för att den ska kunna utnyttjas på bästa sätt och den passar verkligen bra i sportbilar‚ säger Johan Lagerström.

 

När Mazda 2012 meddelade att Wankelmotorn inte skulle finnas i några nyproducerade bilar längre var det många som höjde på ögonbrynen. Men under stort hemlighetsmakeri fortsatte forskningen och utvecklingen, och i höstas presenterades den nya konceptbilen Mazda RX-Vision; en bil som drivs av den senaste versionen av rotationskolvmotorn ”Skyactiv-R”.

 

– Det är en vidareutveckling av den klassiska rotationsmotorn med de gamla fördelarna men som har fått en lägre förbrukning och därför lägre utsläpp. Jag hoppas att vi ska få ut en sådan modell på marknaden, för rotationsmotorn är starkt förknippad med Mazda och vår story. Vi vågar utmana och göra saker annorlunda, säger Johan Lagerström.

 

Läs mer om den banbrytande SKYACTIV-tekniken här.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies