Hela den här avdelningen är en annons

Så föddes den japanska succén

Säg Hiroshima, och många tänker nog på atombomben i slutet av andra världskriget. 15 år efter det presenterade Mazda sin första fyrhjuliga bil.
I dag är Mazda världskänt för att leverera lätta bilar med nya innovationer.

Nya Mazda MX-5 är världens mest sålda roadster. Läs mer om bilen och alla dess egenskaper här.
 

Den 6 augusti 1945 förändrades allt för invånarna i japanska Hiroshima. Atombomben föll och vardagen handlade bara om att överleva.

 

Toyo Cork Koygo (som senare skulle byta namn till Mazda och som vid den tidpunkten ännu inte kommit igång med sin biltillverkning) hade sina lokaler drygt fem kilometer från stadskärnan och klarade sig hyfsat bra. Företagets lager av mediciner skänktes till allmänheten.

– Ända sedan dess är Hiroshima-andan stark hos Mazda. Vi gör saker som ingen annan skulle drömma om. När vi får en utmaning så ser vi verkligen till att hitta en lösning, säger Masahiro Moro, ny vd för Mazda Nordamerika.

 

1967, bara sju år efter första fyrhjulingen, kom 110S Cosmo Sport och revolutionerade hela bilvärlden. För första gången i världshistorien hade det tillverkats en bil med Wankelmotor med dubbla kamrar.

– Vi gör saker som inte annan skulle drömma om att göra. Vid den tidpunkten var den motorn bara en dröm för de flest: kompakt, lätt och kraftfull. Vi är det enda bilföretaget som har blivit framgångsrika med den typen av motor, säger Masahiro Moro.

 

Tekniken har prisats massor av gånger och även satt sina spår i racinghistorien. 1991 vann Mazda 24-timmarsloppet Le Mans med modellen 787B – med Wankelmotor.

– Vi ville visa vilken kapacitet våra motorer hade och gå vår egen väg. Därför utvecklade vi en motor som kunde gå 24 timmar i sträck. Ingen trodde att vi kunde vinna, men vi litade till vår ”allt går-attityd” och gjorde det omöjliga, säger Masahiro Moro.

 

Mazda har under åren också kännetecknats av lätta, bränslesnåla och körglada bilar. Mazda MX-5, som började säljas 1990, är till exempel världens mest sålda sportbil genom tiderna.

”Konventionellt tänkande är ”ju fler hästkrafter, desto bättre”. Men vi vill inte tänka konventionellt och tänker att bilar i stället ska vara lätta. Så även om vi skulle ha 250 i stället för 300 hästkrafter i en sportbil, så är vår bil faktiskt snabbare, säger Masahiro Moro.

 

Nya Mazda CX-3 är en liten crossover som är unik, snygg och livfull. Läs mer om bilens egenskaper.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies