Hela den här avdelningen är en annons

Så fick Robert allas drömjobb

Från dammsugarförsäljare till testförare för Koenigsegg. Robert Serwanski lever många bilintresserades dröm. Men när arbetsdagen är slut ser han alltid fram mot att köra hem i sin avkopplande bruksbil.

LÄS MER: Nya sportbilen Mazda MX-5 är äntligen här!

 

Den 28-årige skåningen Robert Serwanski har bensin och olja i blodet. Hans pappa höll på med rally och farfar körde speedway. Det blev mycket mekande i garaget hemma i Malmö från späd ålder och framförallt med gokartarna som han började tävla med som elvaåring. Båda föräldrarna stöttade honom helhjärtat och hjälpte till ekonomiskt, men skruva, rengöra och serva upp gokartarna fick han göra själv. Tur det, för mekandet hemmavid har varit en bra grund för de betydligt mer avancerade jobb som han gör i dag.

– Jag lärde mig grunderna till det mesta i garaget därhemma och resten har jag lärt mig av människor som kan mer än jag själv och lite trial and error, skrattar Robert Serwanski.

 

2004 lade han hjälmen på hyllan, då hade det blivit för dyrt att fortsätta med gokarten. Men kärleken till snabb bilkörning fanns hela tiden i bakhuvudet och 2009 blev det banracing med Mazda MX-5 i egen regi som fyllde all fritid. Vid sidan om jobbade han med allt möjligt; sålde dammsugare, jobbade på Elgiganten och arbetade som projektkoordinator för ljud och ljusarrangemang. Alla pengar från jobben la han på racingen.

– Jag jobbade jättemycket, det blev en livsstil att ha både heltidsjobb och nattjobb. Jag ägde ingen en tv och hyrde till och med ut halva min tvåa eftersom jag sällan var där, jag ville ju verkligen köra racing, säger Robert Serwanski.

 

Robert Serwanski stöttades av motorlegendaren Stefan Mumm som hjälpte honom nå framgångar under de tre säsongerna med MX-5 Cup.

 

Plötsligt hände det

På juldagen för fem år sedan ringde det i mobiltelefonen. Det var grundaren av sportbilsföretaget Koenigsegg, Christian von Koenigsegg som undrade om Robert ville komma på intervju för ett uppdrag som testförare? Om han ville!

– Koenigseggs dåvarande testförare kände mig från gokarttiden och visste hur hårt jag jobbade för att nå mina mål. Jag har förstått senare att Christian var lite skeptisk, men vid intervjun såg han min potential. Han är bra på sådant, han har ju själv byggt upp företaget med stark vilja och otroligt hårt arbete. Man måste inte vara världsmästare eller doktorand från början för att lyckas med något i världsklass, säger Robert Serwanski.

 

Att vara testförare för Koenigsegg är förstås ett drömjobb för alla som älskar extrema och högpresterande bilar med avancerad teknologi. Och Robert Serwanski tycker verkligen om sitt jobb eftersom det är så stor variation. En vecka kan det vara intensiv testkörning och nästa ett rent mekanikerjobb eller utveckling av nya mjukvaror eller delar. En tredje vecka är det besök hos kunder och återförsäljare som gäller.

– Det här jobbet har blivit som en livsstil och jag gillar att det utmanar min hjärna på alla sätt. Men tro det eller ej, även testkörning hos Koenigsegg kan man ”vänja” sig vid, säger han med ett skratt.

 

Vad säger folk när du är på fest, de måste bli imponerade av ditt jobb?

– När jag träffar nya människor säger jag att jag är egen företagare i bilbranschen. Jag är stolt över att få vara Koenigseggs testförare men det innebär att jag får lite fler följdfrågor än ändra som kanske har mer genomsnittliga jobb. Det känns inte är helt rättvist eftersom andra människor sliter för sitt levebröd precis som jag gör för mitt.

 

Robert Serwanski har genom sitt bolag också uppdrag som förarinstruktör på olika racingbanor runtom i Sverige, ett uppdrag som han brinner lite extra för.

– Det är det roligaste jag vet, jag får jobba med människor och kan dela med mig av det jag lärt mig och ser förbättringen direkt. Dessutom blir mina elever så tacksamma, det är väldigt roligt, säger han.

 

Vad kör du för bil privat?

– Eftersom jag jobbar så mycket vill jag kunna koppla av när jag kör hem från uppdragen. När jag började leta efter en ny bruksbil var det bland annat sådant som filbytesövervakning, adaptiv farthållare och autobromssystem som jag sökte. Till slut blev det en Mazda3 som uppfyllde mina krav.

 

Robert Serwanski säger att han gillar bilen eftersom den är prisvärd, i en bra storleksklass, rolig att köra och att den är väldigt intuitiv.

– Jag blev störtförtjust direkt, det var som om jag gjort bilen själv. Det är tydligt att det är människor som älskar att köra bil som har utvecklat den.

 

LÄS MER: Nya sportbilen Mazda MX-5 är äntligen här!

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies