Hela den här avdelningen är en annons

Här är världens mest sålda sportbil

Hela världen håller med.
Nu har jordens mest sålda sportbil kommit i en fjärde generation.
Mazda MX-5 fullkomligt sprudlar av körglädje!

Nya Mazda MX-5 är både dynamisk och elegant med perfekta proportioner, läs mer om bilens alla egenskaper här.
 

Vid den första internationella provkörningen av nya MX-5 förra året kom den klassiska frågan från motorjournalisterna till Mazdas utvecklingschef Kiyoshi Fujiwara: Vilka har de största utmaningarna varit för ingenjörerna och formgivarna under arbetet med att ta fram denna fjärde generations sportbil?

– Vikten förstås. Och affärsupplägget. Vi har 25 år bakom oss – och nu börjar 25 nya år, svarade Fujiwara.

 

Teamet har verkligen lyckats för lättviktstekniken och den kompakta formen ger en otroligt bra balans och körupplevelse på vilken vägbana som helst. De journalister som provkörde bilen blev också förtjusta i infotainmentskärmen som dyker upp framför vindrutan och retrosuffletten som fälls upp manuellt.

 

Exteriören har också fått en vassare karaktär, vilket tilltalar Mazdas svenske produktchef Johan Lagerström.

– Det bästa med den nya bilen är designen. Den är mycket tuffare än tidigare generationer. Jag gillar också att den kombinerar den klassiska enkelheten och körglädjen med ett modernt infotainmentsystem och nya säkerhetssystem, säger han.

 

Men vad är det då som ligger bakom sportbilens segertåg de senaste 25 åren? Sannolikt entusiasmen hos eldsjälarna som älskar enkla och körglada små sportbilar som ligger som strykjärn på vägen.

 

Den första MX-5:an föddes 1989 i en tid när marknaden för små enkla sportbilar ansågs vara död. Men experterna hade fel, den lilla bakhjulsdrivna roadstern Mazda MX-5 med popup-lyktor fram blev snabbt så populär att bilfabriken knappt hann med att tillverka nya exemplar.

 

Första generationen av sportbilen sålde i över 400 000 exemplar. Andra generationen kom 1998 och den var lite bredare med delvis ny design. Tredje generationen dök upp 2005 och fick bland annat en sexstegad automatlåda med paddlar på ratten. Genom åren har det också gjorts småjusteringar och specialversioner har lanserats.

– De svenska köparna gillar enkla sportbilar, den rena raka nercabbade körglädjen och det är både män och kvinnor som köper bilen, säger Johan Lagerström.

 

Nya Mazda MX-5 är både dynamisk och elegant med perfekta proportioner, läs mer om bilens alla egenskaper här.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies