Hela den här avdelningen är en annons

Förarmiljön viktigast inuti bilen

Hur bilen ser ut utvändigt är en sak.
Men förarmiljöns design och funktioner är minst lika viktig.
Och där har Mazda alltid legat i framkant.

Nya Mazda MX-5 är världens mest sålda roadster. Läs mer om bilen och alla dess egenskaper här.
 

På 1960-talet var det inte många som brydde som om hur en bil såg ut inuti. Instrumentbrädorna var enkla och gav bara den nödvändigaste informationen. Sätena hade inte någon vidare ergonomisk utformning – och saker som ventilation och uppvärmning var inte prioriterade.

 

Men mycket har hänt. De senaste tio åren har kupén förvandlats till en plats där bilens dator har tagit över det mesta. Just tydlighet och enkelhet i förarmiljön och avancerade säkerhetssystem har alltid varit ett fokus för Mazda i utvecklingen av den interiöra designen. Redan 1990 introducerade Mazda världens första inbyggda navigationssystem i Eunos Cosmo.

– Det var riktig high-tech med en rundad instrumentbräda där de digitala reglagen omgav både förare och passagerare, nästan som i ett rymdskepp, berättar Kevin Rice, Mazdas europeiske designchef.

 

Även när det gäller bekvämlighet och komfort i bilens säten var Mazda först på banan.

– Karakuri-säten som kan fällas till ett helt plant läge visades upp första gången i bilmodellen Premacy och var verkligen ett både praktiskt och enkelt sätt att få till flexibilitet i kupén. Det sätet har varit en inspiration till nutidens bilar.

 

Det är viktigt att allt i bilens kupé är strikt uppbyggt och innebär så lite distraktion för föraren som möjligt, säger Kevin Rice, och fortsätter:

– Vi har alltid haft stor fokus på tydlighet i informationssystemen och att bilarna ska ha en hög säkerhet. Det ”Driver Focus” som finns i senaste MX-5 är ett väldigt bra exempel där allt i förarmiljön är uppbyggt så att föraren bara ska kunna koncentrera sig på körningen.

 

I dagens bilar, där bilens dator hjälper föraren med i stort sett allt, är det extra viktigt att biltillverkaren lägger manken till i uppbyggnaden av den interiöra miljön så att såväl instrumentering som navigation och uppkoppling är enkel att förstå och använda.

Kevin Rice betonar att man dock aldrig får glömma bort att föraren ska känna sig lugn, samlad och vara koncentrerad på körningen.

– Allt vi gör när vi utvecklar interiör design ska stödja och underlätta för föraren. Den senaste MX-5 är ett bra exempel på detta och jag är väldigt förtjust i den enkla symmetriska layouten i förarmiljön. Exteriördesignens färger bjuder in till kupén med hjälp av de övre dörrpanelerna vilket ger en känsla av att bilen rör sig även när den står still, säger Kevin Rice.

 

Nya Mazda MX-5 är världens mest sålda roadster. Läs mer om bilen och alla dess egenskaper här.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies