Hela den här avdelningen är en annons

Det säger din bils färg om dig

Vit, röd eller blå? Eller som de flesta svenskar - silver/grå?
Vad signalerar vi egentligen med färgvalen på våra bilar?
Färgkonsulten Jan Levander vet.

Läs mer om nya Mazda CX-3 – crossovern som är full av körglädje
 

Enligt Statistiska centralbyrån var 32,9 procent av bilarna som kördes på våra svenska vägar under 2015 silver/grå. Svarta och blå bilar kom tvåa med 14,5 procent vardera. Efter det kom röda på 13,6 procent, vita på 11,8 procent och näst längst ner på listan hamnade bruna, följda av gula på endast 1,1 procent.

– Mazdas överlägset mest sålda färg är röd (27 procent), följd av vit (17 procent) och sedan svart (13 procent). Och om vi lägger ihop silver och mörkgrå kommer vi upp i samma nivå som de vita bilarna, berättar Mazdas produktchef Johan Lagerström.

 

Färgkonsult Jan Levander som driver Kulturhantverkarna i Sickla, har jobbat med färg i över 25 år. Han berättar att betydelsen av färg och hur vi påverkas kan uppfattas olika på grund av olika färgval.

– Många väljer förmodligen färg på bil av praktiska skäl. En silverfärgad bil exempelvis, ser ofta helt okej ut trots att den inte är nytvättad. På en svart bil däremot syns varje dammkorn och den blir het på sommaren, säger han.

 

Att Mazdas kunder går mot strömmen när det gäller färgvalet tror Johan Lagerström har två orsaker.

– Dels har vi en ganska sportig design på våra bilar som många säkert tycker passar med rött. Sedan har vi också en mycket snygg röd metallic som är lackerad i tre skikt, vilket ger ett otroligt djup framförallt när solen ligger på, säger han.

 

Framöver tror Jan Levander att vi kommer se färre bilar med vanlig lack och desto fler bilar med metalliclack. Han berättar att djup metallicorange är en färg som kommer starkt:

– I takt med att folietekniken blir billigare och bättre kommer du som kund i princip kunna designa din egen bil utan att det blir kostsamt. Matt, blank, färgglad eller grafisk, det är bara din fantasi sätter gränser. Jag tror att det innebär att vi framöver kommer att se fler mönstrade, egendesignade bilar på våra vägar.

 

GUIDE/BILFÄRGER

Vilken färg du väljer på din bil ser Jan Levander som ett val du har gjort om vem du vill vara och hur du vill uppfattas som bilförare. Vilken typ av förare är du? Här är Jan Levanders färgguide:

  • Vit bil – modernitet. Du är beredd till nytänkande. Tankarna går till rymdskepp och föraren uppfattas som modern och avskalad.
  • Svart bil – makt. Du uppfattas som lite farlig och att du har hög status. En högst ovetenskaplig brittisk undersökning visar på att förare av svarta bilar ser sig själva som lite bättre i sovrummet.
  • Röd bil – sensuell och fartfull. Det finns definitivt något sensuellt i en röd bil. Tankarna går ovillkorligen till en röd sportbil. Du utstrålar fart, lekfullhet och kraft fast utan den svarta bilens ”farlighet”.
  • Silver/grå bil – handlingskraftig. Du har många bollar i luften och har lyckats väl i livet. Du är handlingskraftig, saklig och logisk.
  • Blå bil – lugnet själv. Du som sitter bakom ratten i en blå bil uppfattas som lugn. Om du kör en ljusblå bil är du avslappnad, men om du kör en mörkblå bil är du mer åt det stabila, lojala och aningen konservativa hållet.
  • Grön bil – stabil och traditionell. En mörkgrön bil är nästan att jämföra med en mörkblå, du uppfattas som lugn, stabil och traditionell. Tankarna går till British racing green, det vill säga tweed och en stor hund i baksätet.
  • Gul bil – vågar sticka ut. Väljer du en gul bil är du lättsam och har nära till skratt. Du är förmodligen inte rädd för att sticka ut och bjuder mer än gärna på dig själv. Föraren av en gul bil tar du gärna med på fest.
  • Brun bil – trist och tråkig. Du uppfattas som motsatsen till föraren av en gul bil, lite trist och tråkig. Det finns inga fula färger, bara färger som hamnat på fel plats. Det här är en sådan bilfärg.

Läs mer om nya Mazda CX-3 – crossovern som är full av körglädje

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies