Hela den här avdelningen är en annons

Bilfirman som grundas på kärlek

Han ville bli psykolog – men blev bilhandlare. I dag är John Marnell ägare och vd för framgångsrika J BIL som hade 760 miljoner i omsättning i fjol. Och han har en speciell kärlek för Mazda.

Läs mer om den kritikerrosade testvinnaren Mazda CX-5 och alla dess egenskaper.
 

John Marnell berättar:

– När jag kom in i bilbranschen trodde jag att allt var sagt och gjort, men så är det inte. Jag tror på den affärsmodell vi använder, att sätta kortsiktiga och långsiktiga mål så att vi vet var vi står, vart vi är på väg, samt att följa upp dem ordentligt. Att vara beredd att jobba stenhårt varje dag och skapa en arbetsmiljö där människor känner sig delaktiga. Och inte minst – att utmana genom att tänka i nya banor.

 

Resan med J BIL har varit fantastisk och Mazda är ett av märkena företaget hållit ögonen på. J BIL öppnade sin första Mazda-butik i Täby 2013, i våras invigdes en butik i Vällingby med eget Mazda-showroom och i höst bygger de ytterligare ett showroom i Upplands Väsby.

 

Det var när John Marnell satt i kundmottagningen hos en bilfirma som han drogs in i bilvärlden. Han insåg snabbt vilken rolig och spännande bransch det var, samtidigt som det var en värld präglad av konservativt tänkande.

 

Efter ett par år som säljare kom han i kontakt med Robert Johnsson, ägare för ett bilföretag i Upplands Väsby som valde att satsa på John som försäljningschef. Det var full rulle framåt men så kom finanskraschen 2008 och folk slutade att köpa bilar. Vid det laget hade John Marnell pluggat ekonomi på IHM i två år, hans uppdragsgivare höll på att gå i konkurs och då fick han frågan om han kunde tänka sig att ta över som vd.

 

– 2008 är den stora skiljepunkten för mig. Jag var 28 år och mitt enda krav var att jag skulle få helt fria händer. Grunden jag lade då, hur vårt bolag skulle arbeta, den vilar det på än i dag och även på värdeorden kärlek, energi och dynamik, säger John Marnell, och fortsätter:

– Det handlar mycket om psykologi, det mest elementära är att se och bekräfta människor. Enligt mitt sätt att se det börjar och slutar allting med kärlek. Skapar du en arbetsplats och ett företag där människor trivs så går det också bättre ekonomiskt. Jag tänkte också rent egoistiskt – hur skulle jag vilja att ett företag där jag arbetar skulle vara? Min absolut störst inspirationsfaktor är min mamma. Hon är en jätteduktig psykolog som brinner för att hjälpa andra och att se människor.

 

John Marnell tittade på kärnvärden och riktlinjer på arbetsplatsen, hur är de anställda mot varandra och hur är de mot kunderna?

– Till en början användes värdeorden främst internt men 2009 satte vi ut dem under logotypen på hemsidan. Vi fick blandade reaktioner, människor undrade och frågade och engagerade sig. Det vi står för är något annat än den gamla sortens bilhandlare. Vi utmanar genom att gå vår egen väg, är öppna och transparanta och ser till kundens bästa, säger han, och fortsätter:

 

– Vi har hela tiden fått in människor som tror på det här och vill det här och det märks på siffrorna. Vi expanderade väldigt fort. 2008 hade vi 20 anställda, idag har vi över 100. 2008 gjorde vi en förlust på -3,3 miljoner, 2015 gjorde vi 15 miljoner i vinst., säger John Marnell.

 

Företagets sätt att utmana gamla mönster fick mycket uppmärksamhet. Något som tilltalade J BIL mycket var Mazdas egen utmanaranda – betoningen på körglädje i utvecklingen av fordonen och hur långt fram Mazda låg med sin SKYACTIV-teknik och KODO-design. När Mazda valde att satsa på J BIL var steget naturligt att expandera.

– Mazda är en helt fantastisk succé, både för oss och på den svenska marknaden, i april växte vi med 96 procent jämfört med samma månad i fjol. Min Mazda CX-5 är en av de vackraste bilarna som någonsin byggts, säger John Marnell.

 

Läs mer om den kritikerrosade testvinnaren Mazda CX-5 och alla dess egenskaper.

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies