Hela den här avdelningen är en annons

Bildesignen som inspireras av japansk konst

Japansk konst – eller japansk bildesign?
Ibland är det svårt att veta var gränsen går.
Det är inte så konstigt, för det är korsbefruktning.

Läs mer om CX-3 här!

 

Under årens lopp har Mazda ställt ut flera olika konstföremål på Milan Design Week. Och när Mazdas nuvarande designchef Ikuao Maeda skapade det nya designtemat ”Kodo – Soul of motion” hämtade han inspiration från den japanska kulturen och konsten.

 

De japanska hantverkarna har prisats i sekler för sin enkelhet. Alla överflödiga element och linjer har tagits bort – istället har det genomgående satsats på att låta ljuset skapa skuggor och oväntade upplevelser.

Att alltid utmana och välja en egen, annorlunda, väg är förprogrammerat i Mazdas DNA. Med sin designfilosofi har det japanska bilmärket valt att gå sin egen väg och skapa bilar som utmanar.

– Att skapa bilar är på ett sätt också en form av konst. Vi människor skapar något från grunden som ska ta oss från en punkt till en annan. Samtidigt ska bilen vara vacker att se på och utstråla en känsla, och vi vill hitta en känsla för rörelse, säger Kevin Rice, europeisk designchef i Europa.

 

För att befästa sin ställning inom design valde Ikuao Maeda att ställa ut en fyrsitsig sportkupébil och en svart stilren fåtölj på Milan Design Week 2013. Fåtöljen skapade stor uppmärksamhet och två år senare visade Mazda upp ytterligare produkter under samma designvecka.

Belöningen för designfilosofin har inte låtit vänta på sig. 2015 fick både crossovermodellen CX-3 och sportiga MX-5 det prestigefulla designpriset Red Dot Design Award.

 

Mazdas modeller CX-3 och nya MX-5 är bra exempel på var Mazdas design står i dag. Bilarna är från helt olika segment men förenas i designtemat som fungerar lika bra för en sportbil som för en betydligt högre crossover.

– MX-5 är en ikonisk bil i sig, men Kodo-filosofin är väldigt flexibel. Målet med bilmodellen var att ge designen mer känsla, att komma tillbaka till lekfullheten som bilen stod för från början. Det är bland annat därför som motorhuven har blivit längre eftersom det ger bilen en bakhjulsdriven karaktär, säger Kevin Rice, och fortsätter:

– Kodo är inte ett speciellt formspråk. Det är snarare en känsla, en filosofi. Vi kan göra nästan vad vi vill. Det ger oss mycket frihet i vårt skapande, men också en hel del osäkerhet eftersom vi inte bara kan kopiera gamla former.

 

Mazda vill hela tiden utmana och förändra sitt formspråk så länge det bygger på den så kallade Kodo-principen om en speciell renhet präglad av ”återhållsam värdighet” och ”lockande sensualitet”. Men svårigheten ligger också i att skapa något helt nytt utan att tappa den själ och den känsla som Mazda alltid har kommunicerat.

– Det här är en väldigt spännande tid för bildesigners. Vi kan plocka detaljer från hela bilhistorien och göra precis det vi vill göra, säger Kevin Rice.

 

Och att Kodo-filosofin är flexibel bevisas av att Mazda har använt samma tankesätt för att göra andra föremål som soffor och cyklar. Både ”The bike by Kodo Concept” – en lätt, smidig och modern racercykel – och ”The sofa by Kodo Concept – med samma mörkröda skinn som i CX-3:an – visades upp på Milan Design Week 2015.

 

Mazdas fokus är körglädje, vilket enligt Kevin Rice kommer genom en god design där varje funktion runt föraren bidrar till minsta möjliga distraktion så att föraren kan koncentrera sig på säker bilkörning.

– Det är därför jag älskar den enkla, symmetriska utformningen av området kring föraren i MX-5:an. Allt är lätt att använda och gör det möjligt för föraren att fokusera på själva körupplevelsen. Utvalda designelement, som dörrpanelen i bilens exteriörfärg, förstärker formspråket och framhäver designfilosofin ”Kodo – Soul of motions” naturliga karaktär, säger Kevin Rice, och fortsätter.
– I historien har varje decennium haft en speciell design på grund av olika begränsningar i tillverkningsprocessen. På 1950- och 1960-talet var det många runda karosser för att man inte kunde göra skarpa kanter. På 1970-talet kom plåtpressarna som gjorde att vi kunde göra kantigare bilar och på 1980-talet var det aerodynamiken som gällde för att skapa effektivare bilar.

 

Läs mer om CX-3 här!

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion:Wasp Communication
Om cookies