Här är siffrorna som avslöjar Masterpass framgångar hos SmartResenär, som säljer biljetter till 54 svenska tåg- och bussföretag: 42 procent av kunderna som betalar med Masterpass är återkommande. Motsvarande siffra för övriga betalmetoder är 29 procent.
– Det visar att Masterpass har fått ett väldigt bra mottagande, framför allt bland studenter där vi haft lite rabatter för att få folk att testa. Samtidigt kan vi klart se att de som börjar med Masterpass gärna fortsätter. Som kund slipper du knappa i betalningsdetaljer varje gång tack vare Mobilt BankID, du får en trygg hantering av kortuppgifterna. Det går väldigt snabbt att betala sin biljett.
SmartResenär lanserades 2015 med målet att göra det enklare att hitta resor med buss och tåg över hela Sverige, inkluderat lokaltrafik och taxi. På sajten kan du söka fram och köpa en hel, sammanhållen resa dörr-till-dörr även om ingående delsträckor körs av olika trafikföretag. Anpassade versioner finns för såväl studenter som turister och företagsresenärer.
– Eftersom vi är en neutral aktör och har byggt vår egen bokningslösning kan vi erbjuda reseutbudet på anpassade sätt för olika målgrupper, det gör oss unika.
Då biljettköp, framför allt till lokaltrafik, görs ”i farten” är smidighet i fokus på sajten. Masterpass underlättar hela processen via enkelhet, säkerhet och snabbhet. Det menar Göranson:
– Vi tyckte att Masterpass var en intressant tjänst ur det perspektivet och det kändes naturligt att integrera lösningen i vår e-handelsplattform i ett tidigt stadium.
Vad tycker era kunder om Masterpass?
– Framför allt är de positiva kring den höga säkerheten, det ger en trygghet som gör att fler vill använda tjänsten. Även om det är ett tämligen nytt betalsätt här i Sverige märker vi att intresset är stort. Vi tycker att det redan är en succé.
Spara dina kort digitalt i Masterpass – så gör du