Lavazzas framgångssaga: Historien bakom kaffesuccén

Det är över 120 år sedan som Lavazza grundades. Företaget har gått från ett mindre familjeföretag till en global organisation – med familjevärderingarna kvar. Så här gick det till.

Älskar du kaffe? Här kan du få tips, inspiration och alla nyheter från Lavazza.

 

Luigi Lavazza grundade 1895 en butik i Turin som snart började fokusera mer och mer på den produkt som fascinerade honom mest: Kaffe.

 

Blanda bönor från olika ursprung
Luigi börjar snart utmärka sig bland konkurrenterna genom att han blandade olika kaffebönor från långt och fjärran för att få till den perfekta smaken. Luigi Lavazza skapade blandningen av olika kaffebönor. År 1923 började kaffet för första gången att säljas färdigpackat vilket höll kaffet färskt länge, samt gjorde det enklare att transportera.

 

1933 lämnar Luigi alla sina aktier i bolaget till sina barn som, vid det här laget, varit engagerade i företaget under en lång tid.

 

Fler fabriker öppnas och nya kaffesorter lanseras
Efter andra världskriget börjar Lavazza sälja förpackningar med sitt eget varumärkesnamn, och 1950 hade de sin första marknadsföringskampanj: ”Lavazza Paradiso in Tazza”, (Lavazza kaffe – himmelriket i varje kopp”). Samtidigt stiger efterfrågan av kaffe och flera nya fabriker byggs och öppnas upp. 1965 öppnade Lavazza det största kafferosteriet i Europa, där man kunde hantera 40 000 kg bönor per dag.

 

Espresso, hela bönor, bryggkaffe och mycket mer från Lavazza hittar du här.

 

Fyra generationer senare
Idag har Lavazza ägts av familjen i fyra generationer och är, och har varit sedan start, i framkant när det kommer till kvalitetskaffe. Det började med att blanda bönor från olika ursprung och länder och fortsatte med att vara det första italienska företaget att erbjuda espresso i kaffekapslar.

 

Lavazza rankas som det sjätte bästa rosteriet i hela världen och finns nu i över 90 länder. Lavazza har cirka 3000 anställda och serverar 20 miljarder koppar kaffe varje år.

 

Idag arbetar Lavazzas familjemedlemmar mycket med välgörenhet, bland annat är flera av dem aktiva inom ”Coffee and Climate” där deras målsättning är att identifiera och dela god praxis för ett hållbart jordbruk.

 

Här kan du köpa Lavazzas kvalitetskaffe på nätet.

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies