hela denna avdelning är en annons från Ikea

Sov gott och vakna utvilad – här är experternas tips!

Många har problem med att sova – kanske är du en av dem?
Förmodligen behövs det dock inte så stora förändringar i ditt liv för att sömnen ska bli bättre.
Här är sömnforskarens bästa tips.

Här är sängarna som får dig att sova som ett barn

 

Sömnen är livsviktig. Människor som sover bra blir piggare och bättre på att fatta beslut. God sömn bidrar också till att göra minnet bättre och hjälper oss att inte överreagera i kravfyllda situationer. Dessutom finns det vissa som hävdar att vi till och med får bättre moral när vi är utsövda.

 

Dessvärre är det många som inte sover så bra som de skulle önska. Enligt Statistiska centralbyrån, SCB, upplever 28,1 procent av svenskarna att de har problem med sin sömn. Av dessa är det 10,5 procent som upplever sina besvär som svåra.

 

Det finns många faktorer som kan påverka sömnen negativt. En av de allvarligaste:

– Det är stress. Stress och oro inför morgondagen har stora negativa effekter på en människas sömn. Det är bra om man kan säga nej till att ta på sig för mycket uppgifter och att försöka skydda de två sista timmarna innan sänggående från stress och oroande tankar, säger professor Torbjörn Åkerstedt, sömnforskare på Karolinska Institutet.

 

Det finns också mycket annat som kan påverka sömnen. Regelbundna tider brukar nämnas som en viktig faktor för god sömn. De flesta är också överens om att man ska undvika alkohol och kvällskaffe om man vill vakna utvilad. Att man rör på sig regelbundet är kanske ännu viktigare.

 

– Ja, den fysiska aktiviteten är viktig. Använder man sin kropp mer får man i regel lättare att sova och sover sen också mer ostört. Sen behöver hjärnan också sin motion, så idealet kan vara långa promenader där man går runt och funderar på olika saker, säger Torbjörn Åkerstedt.

 

Det finns också ett antal yttre faktorer som påverkar hur vi sover. Ett exempel är temperaturen i sovrummet.

 

– Att andas in kall luft kyler ner kroppen och hjärnan och gör att du sover bättre. Om du fryser är det bara att köpa ett varmt täcke. Det är också viktigt att det är mörkt när man ska sova, det kan därför vara smart att satsa på mörkläggande textilier som tillexempel rullgardiner som stänger ute störande ljus. Om sängen man ligger i är bra och bekväm kan det också göra underverk för nattsömnen, säger Åkerstedt.

 

En bra säng kan också göra sömnen bättre. Och här finns det en hel del att tänka på.

– Ja, visst är det så. Men vad som är en bra säng är olika för olika människor. Det finns mycket att tänka på, till exempel är det bra att fråga sig hur man brukar ligga när man sover. På rygg? På mage? På sidan? Det är bra att veta så att man inte väljer en för hård eller för mjuk säng. Sover man tillsammans med någon kan man också tänka på om någon rör sig mycket i sömnen. Det påverkar också hur man ska välja, säger Tommie Eriksson, sängexpert, IKEA Sverige.

 

IKEA har ett samarbete med Naprapatförbundet och har tagit fram sängar och bäddmadrasser som håller hög klass och som passar för olika typer av människor. Olika typer av bäddmadrasser innebär dock inte bara olika stöd och känsla när man ligger på dem. De är också olika varma.

 

– Det är också bra att tänka på. Om man vet med sig att man är en extra varm person behöver man välja en bäddmadrass som man inte börjar svettas av, säger Tommie Eriksson.

 

Det är inte så lätt att välja en perfekt säng. Det är därför Tommie Eriksson och hans kollegor finns i varuhusen. Varje dag hjälper de människor att hitta bra förutsättningar för bättre sömn.

 

– Det tar ca 6–8 veckor för din kropp att vänja sig vid din nya säng och för resårerna att anpassa sig till din kropp. Men är man inte nöjd har man alltid 90 dagar på sig att byta till en annan madrass, säger Tommie.

 

Här är sängarna som får dig att sova som ett barn

 

 

SÖMNFORSKARENS 10 BÄSTA RÅD

 

Koll på tiden

Vi somnar bäst efter 16 timmars vakenhet. Regelbundna tider förbättrar både sömnlängd och djup.

 

Varva ner

Oro och stress stör sömnen. Säg nej till för många uppgifter och skydda de två sista timmarna före sänggående från stress och oroande tankar.

 

Mildare kvällsljus

Ljuset varvar upp oss och senarelägger den biologiska klockan. Undvik ljus sent på kvällen, det innebär också att du bär lägga undan datorer, läsplattor och mobiltelefoner.

 

En skön säng som andas

Alla vaknar till efter cirka fyra timmar när djupsömnen är slut. Har du en säng som passar din kropp och som andas, så somnar du om snabbare.

 

Strunta i kaffe och alkohol

Det kan vara lättare att somna när man druckit alkohol – men sömnen blir sämre. Kaffe påverkar också negativt, undvik att dricka kaffe efter klockan 15.

 

Motionera i ljuset

Fysisk aktivitet för det både lättare att somna och borgar för en mer ostörd sömn. Och den som tar till sig dagsljus på dagen får ofta djupare sömn på natten.

 

Mörkt och tyst

Mörker och tystnad gör det lättare att sova. Stäng ute störande ljus med mörkläggningsgardiner och släck alla lampor. Öronproppar kan hjälpa till att stänga ute störande ljud.

 

Ta det kallt

Man somnar lättare i ett svalt rum, gärna 15–17 grader. Att andas in kall luft hjälper både kroppen och hjärnan att varva ner.

 

Behöver du en tupplur?

Undvik att ta en tupplur om du har svårt att sova. Den är effektiv, men gör att nästa huvudsömn blir mindre djup eftersom sömnbehovet minskar.

 

Titta inte på klockan – och göm mobilen

Använd en väckarklocka istället för din mobil. Telefonen kan skapa olika känslor som gör det svårt att varva ner. Stirra inte heller på väckarklockan, vänd bort urtavlan så att du inte ser hur länge du har legat i sängen.

 

Här är sängarna som får dig att sova som ett barn

 

 

SÅ ENKELT FÅR DU HEM EN NY SÄNG – OCH BLIR AV MED DIN GAMLA

 

När man köper en ny säng hos IKEA kan man beställa inburen hemleverans. Det innebär att man får hjälp med sängen – hela vägen in i sovrummet.

 

Just nu kan man också få hjälp med att bli av med sin gamla madrass när man beställer hem en ny med inburen hemleverans i ett varuhus. När du får din nya säng levererad tar medarbetare från IKEA med sig din gamla madrass och du behöver aldrig mer bekymra dig om den. Erbjudandet gäller fram till den första september 2018.

 

Vill du ha en ny säng snabbt? Du kan sova gott redan i kväll. IKEA har alltid sängar på lager. Nu kan du dessutom beställa på IKEA.se och hämta upp den på ditt varuhus om två timmar eller ditt närmaste utlämningsställe inom en vecka. Eller beställ med expressleverans på IKEA.se och få leverans ändå till sovrummet inom 24 timmar.

 

Du kan lita på att din säng kommer att hålla länge. IKEA lämnar hela 25 års garanti – alltså ett kvarts sekel!

 

Vill du ha en härlig kontinentalsäng? Den populäraste heter DUNVIK – men IKEA har hela sju olika modeller för att kunna tillmötesgå just dina önskemål.

 

Här är sängarna som får dig att sova som ett barn

 

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication
Om cookies