Clas Ohlson: De är vårt förstaval för transporter

Clas Ohlson fyller 100 i år och lagom till jubileet expanderar nu kedjan i Tyskland. DHL Freight har fått uppdraget att säkra transporterna från Sverige.
– Med facit i hand vet jag nu att vi gjorde helt rätt, säger Peter Bergestål, Head of Transport hos Clas Ohlson.

Så kan DHL Freight hjälpa ditt företag

Clas Ohlson, som grundades 1918, är i dag en av Sveriges största detaljhandelskedjor med 88 butiker runtom i landet. Nu expanderar kedjan utomlands och inför en butiksöppning i Hamburg uppstod nya transportbehov, både inom B2B och B2C.

– Vi behövde en logistikpartner som kunde leverera både de dagliga butiksleveranserna från vårt huvudkontor i Insjön till butiken i Tyskland, och som även kunde hjälpa till med distributionen av de paket som vår e-handel genererade, berättar Peter Bergestål.

Efter upphandlingen där flera aktörer tävlade om uppdraget föll valet på DHL Freight. Enligt Bergestål var det möjligheterna till en smidig helhetslösning, där Parcel Connect är navet, som avgjorde:
– Upplägget vi gjorde tillsammans med DHL Freight blev klockrent. Att samköra både butiksleveranserna och e-handelspaketen på en och samma bil över från Insjön till Tyskland visade sig vara både kostnadseffektivt och väldigt smidigt, säger han.

Nya samarbeten ställs alltid inför utmaningar, Peter Bergestål menar dock att DHL Freight tacklade frågorna som uppstod längs vägen på bästa sätt:
– I början fick även jag och mina kontaktpersoner på DHL Freight i Sverige lägga tid på att synka ihop vissa operationella delar med DHL i Tyskland, men ett öppet och bra och långsiktigt samarbete har löst dessa delar. Nu fungerar allt mycket bra.

Lars Klit, Trade Lane Manager hos DHL Freight, pekar på att dialogen med kunden – i detta fall Clas Ohlson – är grunden för ett gott samarbete:
– Peter är otroligt kunnig, och vi har en öppen dialog. Det jag uppskattar hos Peter är att han också förstår de utmaningar som vi som transportör står inför. Samtidigt är han en tuff kravställare, vilket är bra då även vår verksamhet utvecklas av detta.

Clas Ohlson har hittills öppnat fyra butiker i Hamburg och planerar att expandera i landet – med DHL Freight som partner:
– Det finns många stora och intressanta städer i Tyskland, men vi har initialt valt att koncentrera våra etableringar till en stad, Hamburg. DHL Freight kommer självklart att få vara med på den resan, säger Bergestål.

Läs mer om DHL Freights tjänster här

Öppnar åtta nya butiker varje år

I dag finns cirka 220 Clas Ohlson-butiker i fem länder: Sverige, Norge, Finland, Tyskland och Storbritannien. För cirka 30 år sedan fanns bara en – den första butiken i Insjön. 1989 tog företaget ett stort steg och började öppna egna butiker. Den första låg i Gallerian i Stockholm. Sedan dess har man i genomsnitt öppnat åtta nya butiker varje år.

 

Clas Ohlsons kravbild och DHL Freights lösning

Krav: Att butiken får sina dagliga leveranser innan klockan 7. Upphämtningen sker fem dagar i veckan.
Lösning: Allt gods, både butiksleveranser och e-handelspaket, hämtas upp av en inrikes partibil klockan 14 dagen innan. Trailer från Insjön avgår till Helsingborg senast klockan 15, den är framme senast klockan 6 dagen efter. En timme senare transporteras godset vidare till Hamburg. Utkörning till butiken i Hamburg sker dagen därpå.

 

Krav: Att DHL hanterar butiksreturerna
Lösning: Särskilda lastbilar som levererar till butikerna enligt önskad tid dagligen. Samtidigt hämtas returerna upp med samma bil.

 

Krav: Slutkonsumenterna ska få sina e- handelsbeställningar levererade senast 2 dagar efter beställning.
Lösning: E-handelspaket levereras ut till slutkund dagen efter ankomst till Tyskland tack vare DHL:s breda nätverk. E-handelspaket som ankommer till Tyskland på fredagen levereras under lördagen.

 

Krav: Att klara en volym på 90-100 pallar varje vecka.
Lösning: DHL Freight har en gemensam upphämtning av Clas Ohlsons volymer till Tyskland, oavsett om det är E-handelpaket eller butiksleveranser. Volymerna lastas om i Sverige och lossas sedan på respektive terminal för distribution med via DHL:s tyska organisation och tjänsten Parcel. Lördagsleveranser är inget ovanligt i DHL:s tyska Parcel-organisation.

Produktion: Bonnier News Brand Studio