" />
Hela den här avdelningen är en annons

Ny trilogi för alla Stockholmsälskare

Den före detta boxaren Kvisten är misstänkt för mord och jagar igenom Stockholms skumraskkvarter för att hitta den enda personen som kan rädda honom.

Här kan du beställa ”Clinch”!
 

”Clinch” är den första delen i en ny spänningstrilogi, som tar avstamp år 1932 i ett Stockholm, som präglas av depression och iskyla.

Alla Stockholmsälskare får i böckerna om Kvisten en tidstrogen rundtur från lervällingen i fattigkvarteren Träsket, till Östermalms exklusivaste svartklubbar, för att till sist på polishuset på Kungsholmen bli brutalt inknuffade i en mörkfuktig cell med en stinkande latrinhink i hörnan.

Författaren Martin Holmén har en bakgrund som historielärare och han har ägnat tre år åt research för att kunna fånga levande Stockholmsmiljöer.

 

Handlingen utspelar sig i Stockholm 1932. Varför valde du just den tiden och den miljön?

– Jag ville skriva i en klassisk, hårdkokt deckarstil och valde period efter det. 1932 är ett år när Sverige tycks stå och hålla andan. Halvvägs in i moderniteten sveper den ekonomiska depressionen över nationen och Kreugerkraschen blir ett faktum. Polariseringen i samhället ökar och det börjar lukta desperation. Det är en perfekt miljö.

 

Vilken betydelse har din bakgrund som historiker?

– Det underlättade arbetet med källmaterialet. På sätt och vis påminner researcharbetet om privatdetektivens. Man letar efter exempelvis en viss gatumiljö 1932, får upp ett spår i form av en tidningsartikel som kanske leder vidare till fotografi eller ett skönlitterärt verk och börjar lägga pusslet. Lyckligtvis finns mycket källmaterial digitaliserat idag och jag behöver inte jaga runt i novemberrusket som min huvudperson.

 

Vad inspirerade dig till att skriva en spänningstrilogi, präglad av modern noir?

– Jag blir snabbt uttråkad och i mitt huvud är vardagen alltid dramatiserad för mitt eget höga nöjes skull. Jag har alltid tänkt att jag skulle skriva en bok någon dag och nu uppenbarade sig möjligheten så jag slängde ut teven, la ner facebook och började jobba. I genren har alltid de gamla amerikanska deckarna samt kiosklitteraturen varit mina favoriter, likaså älskar jag de gamla svartvita filmerna. Jag undrade om man kunde överföra den traditionen till svenska förhållanden. Projektet är både en hyllning och en lek för mig.

 

Hur mejslade du ut din huvudperson, den före detta boxaren Kvisten?

– Jag är innerligt trött på deckare som i stort sett bara sysselsätter sig med själva handlingen och arbetade mycket med karaktären Kvist. Han är på sätt och vis en klassisk macho antihjälte, ordkarg, handlingskraftig och hård, men jag ville ge honom fler lager och leka med den maskulina rollen. Jag ville också förklara hans våldsamhet genom att beskriva hans bakgrund.

 

Han har i boken verkligen nytta av sin boxningsteknik, har du själv stort boxningsintresse?

– Jodå, även om jag hellre tittar på än orkar utöva det själv. Jag har tränat en del kickboxning och thaiboxning men inte mer än på motionsnivå och passar nog bättre vid tangentbordet. Dock hänger det numera en gammal sandsäck i vardagsrummet som jag kan ta ut lite frustration på när orden fastnar.

 

Hur långt har du kommit med din trilogi om Kvist, när kommer nästa del?

– Den andra delen ”Nere för räkning” är på redigeringsstadiet och kommer hösten 2016. Jag har skrivit ungefär en fjärdedel på ”Slugger” som avslutar trilogin hösten 2017.

 

När du fördjupar dig i Stockholm under 30-talet – ser du några paralleller med vår tid?

– Naturligtvis finns det paralleller. Utsatta grupper i samhället blir allt mer utsatta, de populistiska högervindarna blåser friskare än någonsin och motsättningarna tycks bara öka. Det börjar lukta desperation igen.

 

1932 var homosexuella relationer förbjudna. Hur viktigt var det för dig att låta en del av handlingen i Clinch kretsa kring den 18:e lagparagrafen, som polisen kallar för bögparagrafen?

– Det var viktigt, båda för att förklara huvudkaraktären Kvist och för att dra handlingen framåt. När man blandar ihop moral och lagstiftning och kriminaliserar stora grupper av människor är det ett statligt sanktionerat stigma som förpassar dessa till ett laglöst, och delvis rättslöst, vakuum. Det är direkt kontraproduktivt för ett samhälle men ganska tacksamt för en deckarförfattare.

 

Här kan du beställa Martin Holméns bok ”Clinch”!

AB Kvällstidningen Expressen
Ansvarig utgivare: Thomas Mattsson
Produktion: Wasp Communication